نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2160
-
الف
+

کاظمی: «جشن گل سرخ»، دریچه ای به سمت تحکیم روابط ایران و افغانستان

«ممد کاظم کاظمی» گفت: در ویژه برنامه نوروزی آی فیلم2 به علایق و سلیقه های مردم افغانستان توجه شد.

به گزارش آی فیلم2،«محمد کاظم کاظمی» شاعر و پژوهشگر افغانستانی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه نوروزی «آی فیلم ۲» در کابل اظهار کرد: آنچه در این برنامه برایم بسیار جالب بود، «حقیقتِ زندگی افغانستان» است، زندگی‌ای که هم با کار آمیخته است، هم با موسیقی. هم با معنویت و هم با تفریح. زندگی‌ای که با همه فشارها، خود مردم دربارۀ سبک آن تصمیم می‌گیرند و همچنان به جلو گام برمی‌دارند.

وی افزود: ما برای دمیدن روحیۀ نشاط و سرزندگی در مردم افغانستان به چنین برنامه‌هایی نیاز داریم، برنامه‌هایی سالم و مفرّح که در آن‌ها سلایق و علایق این مردم به رسمیت شناخته شده باشد، آن هم نه سلایقی که ریشه در تاریخ و فرهنگ این مردم دارد، نه سلایق وارداتی از کشورهای بیگانه.

این شاعر مطرح افغانستانی با بیان اینکه جالب است که دو ملت افغانستان و ایران در این سلایق با هم مشترک‌ هستند، گفت: موسیقی ما، هنر ما، ادبیات ما، زبان ما، آیین‌های مذهبی و آداب و رسوم ملی ما. به همین دلیل ما بهتر از دو کشور دیگری در این منطقه می‌توانیم با هم داد و ستد داشته باشیم. هم ما مردم افغانستان بتوانیم از محصولات فرهنگی ایران بهره ببریم و هم خود چیزی برای ارائه داشته باشیم.

کاظمی حالا به سخن اصلی برسیم. تأسیس شبکه آی فیلم ۲ ویژۀ افغانستان، که جلوه‌هایی از رویکرد آن را در این برنامۀ «جشن گل سرخ» دیدیم، می‌تواند آن چیزی باشد که سال‌ها منتظرش بوده‌ایم. ما همیشه به دست‌اندرکاران نهادهای فرهنگی ایران که به فکر کار در افغانستان بودند، می‌گفتیم که شما به هیچ وجه به فکر تبلیغ مستقیم «ارزش‌ها» در افغانستان نباشید. تبلیغ مستقیم در خود ایران هم جواب نداده است و شما این را به خوبی حس کرده‌اید. رویکردهای جدید در صدا و سیما و مطبوعات خود شما هم این را نشان می‌دهد که راه اصلی فقط هنر و ادبیات است، بدون هیچ تلاش تصنعی‌ای برای «محتوای ارزشی را به خورد مردم دادن».

وی در خاتمه تاکید کرد: اکنون مردم افغانستان در پی محتوای فاخرتری هستند. جریان شبیه ایجاد اینترنت است. روزگاری تصور عمومی بر این بود که مردم در شبکه‌های اینترنتی فقط و فقط در پی تفریحات سالم و یا ناسالم خواهند بود و به راستی که در آن اوایل چنین هم بود. ولی بعدها دیدیم که آن عطش فرو نشست و امروز فضای وب، یک کانون مهم دانش‌اندوزی و فرهنگ‌پروری هم هست. این اتفاق در افغانستان هم افتاده است و هم از این روی، باید با دست پر، به این بازار روی آورد و آی فیلم ۲ اگر همین رویکرد را در پیش بگیرد، مسلماً می‌تواند یکی از رسانه‌های پربیننده در آنجا باشد.

خبرگزاری صنا نوشت: ویژه برنامه نوروزی «آی فیلم۲» با عنوان «جشن گل سرخ» در بهار ۹۷ در باغ بابر کابل برگزار شد که مورد استقبال مردم افغانستان قرار گرفت.

 

ف ا / ن ذ

نظر شما
ارسال نظر